Badnji dan u Trebinju: Običaji i zajedništvo ispred svega (FOTO)

TREBINjE – Pravoslavci danas proslavljaju Badnji dan, a u svim hercegovačkim domovima sve je u duhu praznika. Domaćice i domaćini danas spremaju božićni ugođaj i trpezu svojstvenu sutrašnjem Božiću. Iako su preseljenja sa sela u gradove donekle izmijenila slavske običaje, domaćini se trude da ih, koliko toliko, sačuvaju.

Veselje u porodici Šakotić u Trebinju (Foto: Moja Hercegovina)

Danas je posljednji dan božićnog posta, pa su na trpezi neizostavni riba, priganice, posne pite, te razno povrće, dok se za sutra sprema mrsna gozba.

Domaćini su jutros poranili i ubrali badnjake koje su donijeli svojim kućama, a kuće su okitili bršljanom.

Na Badnji dan sprema se i božićna pečenica, jagnje ili prase. Nekada je bilo obavezno da se meso peče u domovima, a danas se sve uglavnom završava u mesarama i pečenjarama koje u prazničnim danima ponajviše zarade.

Ipak, jedan dio stanovnika je sačuvao običaj, pa se na Badnji dan ispred njihovih kuća i iz garaža širio dim pečenja sa ražnjeva.

Pošto se temperatura ove godine, za razliku od prethodnih, značajno spustila, a snijeg obijelio grad na jugu, zajedničkog komšijskog druženja na otvorenom nije bilo.

U trebinjskom naselju Vinogradi domaćini su odlučili da, uprkos zimi, ispoštuju tradiciju. Iako je plan bio da svi zajedno peku na jednom mjestu, studen je poremetila planove.

U porodičnoj kući Šakotića u Vinogradima jutros se i zapjevalo. Iz daleke Švedske u Trebinje je došao Goran Šakotić sa porodicom da u kući u kojoj živi njegova majka proslavi praznike. Tako, kaže, radi svake godine.

Goran Šakotić (Foto: Moja Hercegovina)

„Donio sam malo zime ovamo u Trebinje. Danas se Badnji dan tradicionalno obilježava uz rakiju i vino. Najbitnije je da je tu dobro društvo, komšije, prijatelji i rodbina. Pečemo pečenicu, jedemo ribu, pijemo, veselimo se i pjevamo. Ovako je svake godine i nadam se da će i u budućnosti biti isto. Mene ovdje vuku korijeni i tradicija, bez toga se ne može. Trenutno pečemo jedno jagnje, pa onda ide sljedeće. Kasnije idemo u crkvu, pa ujutru po običajima dočekujemo polaznika“, priča Goran.

Njegova majka Radojka kaže da joj je danas puno srce, baš kao što joj je kuća puna i radosna. Božić joj donosi radost, tim više što će ga proslaviti sa sinom i njegovom porodicom.

Kaže da se u odnosu na ranije, bar u njihovoj porodici, običaji nisu mnogo izmijenili.

Radojka Šakotić (Foto: Moja Hercegovina)

„Danas na Badnji dan spremam pasulj prebranac, krompir salatu, pržimo ribu i obavezno priganice. Ujutru je Božić, dolazi nam polaznik, koga posipamo žitom i sa kojim se mirbožimo i ložimo badnjak. Po našem običaju i polaznik loži badnjak. Pale se svijeće, palimo svijeću i za polaznika, a onda nastavljamo slavlje uz božićnu trpezu. Ujutru na Božić mrsimo se pečenjem“, kaže Radojka, koja nam objašnjava božićne običaje.

Na božićno jutro porodica se ranije budi, domaćin pali svijeće, a nakon toga slijedi porodični doručak, kojim se nakon četrdesetodnevnog posta mrsi pečenjem, cicvarom, češketom ili sirom, a u nekim područijima i kuvanim  raštanom.

Iako je u nekim porodicama običaj da za Božić kuća ne smije biti prazna i da neko uvijek mora ostati u njoj, Radojka kaže da je kod njih običaj takav da cijela porodica ide kod komšija i rodbine i tako cijeli dan „od kuće do kuće“.

Nekoliko koraka dalje od kuće Šakotića veselje je i u porodici Janković. U maloj prostoriji u dimu se nazire dvadesetdvogodišnji Aleksa, koji nadgleda pečenje božićne, kako je naziva, pecivice.  Ranije se ražanj okretao ručno, danas je to zamijenila struja, a Aleksa kaže, da, ipak, uz jagnje uvijek mora neko biti.

Aleksa Janković (Foto: Moja Hercegovina)

„Pečemo svake godine. Ovako su moji preci okretali, ja to evo nastavljam. Iako je danas jako hladno, mi smo tu i njegujemo tradiciju, staru mnogo godina unazad. Ovaj dan mi je posebno važan, jer je Božić porodični praznik“, kaže Aleksa.

Trpeza na Badnji dan (Foto: Moja Hercegovina)

Trebinje u susret Božiću

Večeras će biti upriličeno tradicionalno nalaganje badnjaka na Trgu slobode u Trebinju, a vjernom narodu obratiće se predstavnik Crkvene opštine Trebinje i gradonačelnik Trebinja Luka Petrović.

Nalaganje badnjaka počinje u 19 časova, a u kulturno-umjetničkom programu učestvovaće Gradsko kulturnoumjetničko društvo „Alat Svislajon“ Trebinje i etno-grupa „Nagorkinje“.

U sabornom hramu Svetog Preobraženja Gospodnjeg u Trebinju svetu arhijerejsku liturgiju u šest časova, na Božić, služiće umirovljeni vladika Atanasije, a ponoćnu božićnu liturgiju služiće sveštenstvo hrama, saopšteno je iz Crkvene opštine Trebinje.

Nalaganju badnjaka prethodiće praznično večernje u 18 časova i sveta litija ulicama grada.